هنجار گریزی در آثار داستانی بیژن نجدی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - پردیس آموزشهای نیمه حضوری
- نویسنده وحید سمیعی
- استاد راهنما محمد حسن حسن زاد? نیری محمد حسن حایری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هنجار گریزی از موضوعات مهم سبک شناسی جدید و نقد ادبی به حساب می آید. منظور از آن عدول از هنجار معمول و متعارف است. یعنی وقتی ما به یک سبک و ساخت جدید می رسیم که تغییری در ساخت قبلی ایجاد شده باشد و این تغییر هم به نحوی باشد که تنها به ساخت غیر دستوری محدود نگردد بلکه خود ابداع هنری محسوب گردیده، سبک خاصی را پدید آورد و هرچه این تغییر بیشتر باشد، امکان رهیافت به سبک ویژه فراهم تر است. بیژن نجدی با ساخت ترکیبات جدید و همچنین کاربرد بیش از حد اصطلاحات روزمره که کمتر نویسنده ای در آثارش از آن بهره جسته، توانسته سبک جدیدی در داستان نویسی ابداع کند. صبغ? اقلیمی در داستان های نجدی علاوه بر انعکاس در تصویر هایی که از فضای گیلان ارائه می دهد، در کاربرد واژگان محلی و بومی تا حدودی نیز تجلی کرده است. علاوه بر این از مهمترین عناصر ایجاد آشنایی زدایی معنایی ، تشبیه ، تشخیص ، پارادوکس و حسامیزی هستند که نجدی در داستان هایش از آنها به خوبی بهره برده است. آنچه لازم به ذکر است این است که نجدی از انواع هنجار گریزی به زیبایی بهره گرفته و یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت او در زمینه داستان نویسی علاوه بر تکنیکهای روایی، استفاده متعادل از هنجارگریزی است. دستاورد این پژوهش، ناظر بر این است که نجدی از هشت مورد عمد? هنجارگریزی بر اساس الگوی لیچ، در شش مورد دست به هنجارگریزی برجسته زده است، که در این نوشته تلاش گردیده از طریق مطالعات کتابخانه ای موارد متعدّدی از این مضامین مشترک نمایانده شود.
منابع مشابه
تبیین نقش اجتماعی زنان در آثار داستانی بیژن نجدی
زنان، به عنوان نیمی از جمعیت، تاثیر مستقیمی در توسعه جامعه دارند. زیرا هدف هر جامعه ای، به حداکثر رساندن رفاه اجتماعی است و رفاه اجتماعی تابعی از درآمد سرانه، توزیع عادلانه درآمد، بهبود سطح امکانات آموزشی، بهداشتی، رفاهی و میزان مشارکت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی مردان و زنان و ... می باشد. با توجه به اهمیت نقش اجتماعی زنان هدف اصلی این پژوهش تبیین نقش اجتماعی زنان در آثار داستانی بیژن نجدی...
متن کاملزبان هنری داستان ـ شعر در آثار بیژن نجدی
در این جستار، ضمن بیان عوامل پدیدآورندة سبک، به تحلیل روش و سبک هنری، ساختار، و ویژگیهای زبانی آثار نویسندۀ معاصر، بیژن نجدی (1320- 1376)، میپردازیم. نجدی با فرم و محتوای ارزشمند و آمیختن شعر و داستان مبدع سبک خاصی شده است و با مهارت از عهدۀ ظرافتهای آن برآمده است. استعداد کمنظیری در ادبیات داستانی داشته است اما با مرگ زودهنگام فرصتی برای خلق آثاری بیشتر نیافت. تحقیق و بررسی در آثار نجد...
متن کاملبررسی شگردهای سینمایی در اثار داستانی بیژن نجدی
پژوهش حاضر،به بررسی شگردهای سینمایی در داستان های بیژن نجدی ،نویسنده مدرنیست معاصر می پردازد.مبنای نظری این پژوهش ،نظریات رابرت مک کی،استفان شارف ودیوید بوردول است.رساله حاضر از چهار فصل اصلی :پیرنگ،ساختار،نشانه وروایت تشکیل شده است.هدف از اجرای تحقیق،آشکار ساختن خصایص سینمایی پیرنگ وروایت ونیز کارکرد زیباشناختی الگوهای ساختاری ونظام های نشانه ای سینمایی در داستان های بیژن نجدی است.نتایج تحقیق ...
15 صفحه اولهنجارگریزی معنایی در داستان های بیژن نجدی
هنجارگریزی معنایی، یکی از شیوههایی است که شاعران و نویسندگان، با بهرهگیری بهجا و هنرمندانه از آن، سطح ادبی آثارشان را ارتقا میبخشند. بیژن نجدی از جمله نویسندگانی است که در ساخت و پرداخت داستانهای خود، تمایل زیادی به استفاده از این شیوه داشته است. از آنجا که هنجارگریزی معنایی بیشتر خاص شعر است، بهرهگیری از آن در آثار منثور، زبان این آثار را شعرگونه مینماید. فرضیة پژوهش حاضر آن است که یکی...
متن کاملهنجار گریزی در آثار سعدی
در این پژوهش، سعی شده است؛ موضوع بدیع هنجار گریزی، در آثار سعدی،?بررسی شود. هنجارگریزی، خروجی است از قواعد زبان معیار توسط شاعر و نویسنده که به برجستگی ادبی می انجامد. به طور سنّتی این کار در علم سبک شناسی انجام می گیرد امّا با ورود علم زبان شناسی به ادبیّات، شیوه ای نوین در طبقه بندی ویژگی های هر اثر هنری پدید آمده است و نظریات گوناگونی در این باب مطرح شده است. در این پژوهش نظر یه ی لیچ، زبان شن...
15 صفحه اولمؤلّفههای پستمدرن مجموعۀ داستانی یوزپلنگانی که با من دویدهاند بیژن نجدی
در این پژوهش به بررسی ویژگیهای پسامدرنیستی در مجموعۀ داستانی یوزپلنگانی که با من دویدهاند بیژن نجدی پرداخته شده است. مقالۀ حاضر که خوانشی نقّادانه از مجموعۀ یوزپلنگانی که با من دویدهاند بیژن نجدی است، ویژگیهای پسامدرنیستی برخی از داستانهای این مجموعه را در پرتو نظریّههای منتقدانی همچون پاتریشیا وو، بری لوئیس، دیوید لاج و لیندا هاچن نشان میدهد. آنچه خوانش پسامدرنیستی این داستانها را برمیا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - پردیس آموزشهای نیمه حضوری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023